Distilled water, Reverse Osmosis water, dan Mineral Water

orait..terus kepada tajuk, 
drinking water-mineral water-plain water-Ro water- distilled water
Semua perkataan diatas mungkin anda sudah biasa dengar. Tapi malangnye, masih ada yang tidak dapat membezakan..saya tak kesah pon kalo anda tak tau ape beza nye, tapi kalo da jd waiter/waitress.. tapi tak tahu..tu kadang2 rase nak kene curah diorang ngn air ni baru tau...

kalau da keje waiter tu..nak pulak tempat yang agak ada bintang, belajarla!!!..ingat semua orang boleh terima kebodohan   kesilapan kita?.., 
sebagai contoh kalau saya nak mineral water maksudnye saya nak mineral water, bukan drinking water..saya selalu berdepan dengan waiter hingusan macam ni..

Senangje, pertama baca la label, mesti ditulis mineral water atau drinking water..MESTI ditulis..
kalau tak ditulis tu bukan air minuman atau bukan juga air mineral, tapi air longkang. Tapi, jikalau ianya air minuman yang tidak dilabel sebagai air minuman, dan dijual, maksudnye syarikat air tu tak didaftar secara sah.okey.senangkan!.

google img

Kedua, untuk air minuman/ drinking water/ plain water ni, dia tulis ape prosesnye, Reverse osmosis (RO), atau distilled water (DW). Kedua2 proses ini berBEZA..RO water selalunya lebih mahal berbanding DW. Ada orang penah cakap kat saya, RO kotor sikit airnye..(dalam hati saya , otak lu !!!)  semuanya sama, proses akhirnya menghasilkan air yang KOSONG. APa yang beza, distilled water tu ada kene pakai bil letrik tinggi sikit, sebab kene pakai suhu tinggi, bla..bla..blaa..dan boiler. Okey..ini saya terangkan secara tidak saintifik je. Sesuai untuk pemahaman tahap rendah..sebab kalau saya cerita details, nanti saya kene explain plak pasal filter dia la, carbon filter, catridge filter, bag filter, membrane dia la..dan nanti pembaca akan betambah pening..



ops, sementara saya masih ingat dan terngiang2 di lubang telinga saya, ada orang kate air RO rase taik  tak sedap sikit, dan ada juga orang kate, ada macam perasa refreshing sikit..hahahha...sumenye tertipu, rasa itu mungkin rasa ozon, atau rasa plastik botol tu. Mungkin pembuatan botol itu ada sedikit kesilapan, maka kesannya dirasai dalam air..payau-payau... Begitu juga, kalau kepekatan ozon yang pekat dan/atau masih baru ( belum capai umur 3 hari dari tarikh pembuatannya). (Ozon selalunya digunakan sebagai agen anti-bakteria dan akan hilang selepas 3 hari)-
eh, tapi tak tau la kalau ada syarikat yang tak pakai ozon, mungkin dia pakai benda lain..

ke-seterusnya, kalau tak nak baca lansung, tengok la penutup botol tu..warna putih tu ialah drinking water/ R.O water/distilled water..warna lain-lain adalah air selain Drinking water / R.o water/distilled water.

orait-sekian..
saya dahaga
;)




Comments